Systém kvality

Systém kvality je činnost, která slouží k monitorování činnosti v laboratoři. Tento systém se skládá ze dvou hlavních složek - řízení kvality QC a prokazování kvality QA, celý systém se pak označuje jako QA/QC. QC neboli Quality control jsou činnosti, které ověřují kvalitu měření. QA neboli Quality assurance jsou opatření, která musí daná laboratoř podniknout, aby prokázala, že je schopna zajistit kvalitní data. QA se skládá z několika úrovní, přičemž zkušební laboratoře musí splňovat všechny:
  • validace a standardizace metod - testování parametrů, jestli odpovídají našim požadavkům
  • IQC (vnitřní řízení kvality) - použití referenčního materiálu
  • účast na mezilaboratorních porovnávacích zkouškách - Z-skóre ukazuje, jestli laboratoř pracuje tak, jak má
  • akreditace - dokument, že laboratoř je způsobilá vykonávat rutinní činnost

Pokud je v systému kvality všechno vhodně nastaveno, obsahuje také tři složky: indikativní (včasné odhalení neshody), kurativní (analýza a odstranění příčin), zpětnou vazbu (úprava systému, aby se zamezilo podobným neshodám).

Jak neustále zajišťovat a zlepšovat kvalitu laboratoře? Pomůže k tomu 5Q:
  • plánování kvality QP - volba analyzátorů, materiálů a způsobu přepravy
  • kvalita laboratorního procesu QLP - kvalifikace personálu, přístroje, postupy -> standardizace
    • 5P:
      • prostory - vhodná velikost, oddělené prostory pro skladování, testovací zařízení a příjem testovaných položek, prostory pro archivaci, ochrana před škůdci, kontaminací, znehodnocení
      • přístroje, materiály, činidla - musí být validované, činidla ani materiály nesmí ovlivňovat testovací systémy, vše musí být vhodně a dostatečně označeno (název, koncentrace, expirace, původ, stabilita)
      • personál zabezpečující kvalitu - kontrola, inspekce
      • pracovní postupy
      • prostředky a materiál
  • již výše zmiňované QA/QC
  • zlepšování kvality QI - zlepšování procesů, řešení problémů

Kvalita je může být také řízena používáním slepých vzorků (blanků), vzorků řízení kvality, opakovaných vzorků, tajných kontrolních vzorků a také chemických kalibračních standardů a přídavků (tzv. spiky).

Příručka kvality

Příručka kvality je dokument nejvyšší úrovně, kde je zaznamenáno více méně vše - v jakém laboratorním prostředí se pracuje, jaká jsou zařízení, personal, standardy, jaké se používají referenční materiály, metody i postupy, jak kontrolovat a vydávat zprávy, kdy a jak proběhly interní audity a přezkoumání systému, jaké jsou plány vzdělávání a záznamy z něj.

Konkrétní systémy kvality

Systémy kvality jsou tři. SLP, který používají laboratorní zařízení testující bezpečnost látek. Druhým je ISO 17 025:2005, který je určen pro zkušební laboratoře, které provádějí zkoušky opakujícího se charakteru. ISO 9000:2001 je pro výrobní podniky, mezinárodní podniky a také je zde zaznamenána certifikace, její průběh atd., která je dobrovolná, poukazuje ovšem na konkurenceschopnost podniku.

Žádné komentáře:

Okomentovat